Varför döma?

Brukar du döma människor efter deras utseende?

Ja, det gör du säkert. Det gör vi nog alla egentligen, unga som gamla, även fast vi kanske inte tänker på det ibland. Jag dömer också, om jag t.ex. ser någon komma med nitar över hela jackan, tuppkam i håret, cigg i handen och sönderrivna byxor, så dömer jag den personen. På en gång får jag fram en bild över hur den personen är, utan att alls känna den. Men så ska vi inte tänka, hon kan vara hur snäll som helst även fast det inte ser ut som det.  

Det är skamligt egentligen, men varför dömer vi?

Jag tror det kan bero på att vi själva är osäkra, vi är rädda att andra ska döma oss, att vi istället dömer andra. Det kan också bero på svartsjuka, den vi dömer kanske vi i hemlighet vill vara som.

Tänk på det!

/ Ellie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0