Bekämpa dina Tonårstankar!

Du vaknar, ställer dig framför spegeln och funderar. Du funderar över hur du ska ha håret idag, hur du ska sminka dig, och om några fler finnar, lyser i ditt ansikte. Du funderar över vilka kläder som är snygga, vad andra skulle tycka var snyggt på dig...du tänker ett tag men bestämmer dig sen för att äta frukost. Men du kan inte släppa tanken om dig själv, kanske du vill byta smink, annat smink som ger dig bättre hy. Du kanske borde klippa håret, färga det t.o.m. Och du kanske borde köpa mer kläder, andra skulle nog gilla mig mer då...OJ. tiden rinner iväg, du måste till skolan. Äh tänker du, jag blir ju inte finare vad jag än gör, lika bra att släppa det.

Tankar som dessa är väldigt vanliga att ha i tonåren, mycket sker med dig som människa, hormonerna far upp och ner, du formas som människa och bli mer mogen. Du funderar säkert mycket över dig själv och livet, varför du finns och vad du ska bli när du blir äldre.

Men att bara tveka på sig själv, och se ner på sig själv, glädjer ingen, och speciellt inte dig själv. Tankegångar som dessa, gör att du sänker ditt självförtroende och självkänsla!

Motarbeta dessa tankar såhär:

1: Så fort du ställer dig framför en spegel, säg högt och tydligt 3 positiva saker om dig själv!
T.ex. Jag är duktig på att måla, jag är väldigt snäll, jag är fin =).

2: Så fort du får en kommentar, säg Tack högt och tydligt, och titta personen i ögonen, detta gör att du tvingar dig själv att verkligen inse att du är värd kommentaren och att den sätter sig inom dig.
Det är annars så lätt att bara slå den ifrån sig och tänka att personen inte menade något egentligen.

3: Varje gång du möter en människa som du "vill se ut som" eller "vara som". Tänk då på hur vacker du är, även med finnar i ansiktet och otvättat hår. Du är du, du kommer aldrig kunna bli någon annan eller se ut på ett annat sätt, så se upp till dig själv och tänk på att ingen annan har det utseende som du har. Det gör dig unik =).

4: Om du tänker att du skulle behöva ändra dig för att andra skulle tycka mer om dig då, tänk istället att det inte spelar någon roll vad du gör, du är bra precis som du är!!  



Kram / Ellie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0